Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent)
Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
Mateřství u žen s PAS
Finkerová, Veronika ; Vozková, Anna (vedoucí práce) ; Hrdličková, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o mateřství u žen s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je zjistit, jak matky s poruchou autistického spektra prožívají své mateřství. Teoretická část práce je rozčleněna do tří hlavních kapitol. První kapitola představuje poruchy autistického spektra, jejich definici, projevy a poruchy autistického spektra u žen. Druhá kapitola se věnuje tématu mateřství, jeho základnímu vymezení a vybraným psychologickým a interpersonálním aspektům. Poslední kapitola se zabývá mateřstvím u žen s PAS a předkládá výsledky dosavadních výzkumů na toto téma. Empirická část práce popisuje proběhlý kvalitativní výzkum. Nejprve byl stanoven cíl práce, poté hlavní výzkumná otázka a pět dílčích výzkumných otázek. Výzkum byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti matkami s poruchou autistického spektra. Získaná data byla analyzována pomocí metody tematické analýzy. Byla stanovena čtyři hlavní témata, která se v rozhovorech s participantkami objevovala: já jako matka, vztah s dítětem, výzvy mateřství a podpora v mateřství. Každé z témat dále zahrnovalo několik podtémat. Výsledky výzkumu značí, že mateřství je pro ženy s PAS náročné, ale přináší jim do života také pozitivní aspekty. Zdá se, že významným faktorem, který má vliv na prožívání mateřství u matek...
Respitní péče pro osoby s poruchou autistického spektra
ČECHOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá tématem Respitní péče o osoby s poruchami autistického spektra. Cílem práce je poukázat na důležitost těchto služeb, přiblížit náplň, postupy a principy, které se používají, aby byl respitní pobyt pro klienty s těmito poruchami akceptovatelný. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá charakteristikou, současným pojetím a terminologií poruch autistického spektra. Následně etiologií a triádou problémových oblastí a další symptomatikou PAS. Není opomenuta ani diagnostika a klasifikace těchto poruch. Věnuje se také rodinám s dítětem s poruchou autistického spektra, zákonu o sociálních službách, respitní péči a obsahuje obecné informace o organizaci APLA Jižní Čechy, z.ú., kde probíhalo výzkumné šetření pro praktickou část. Cílem praktické části bakalářské práce je poukázat na důležitost a podstatu respitní péče se zaměřením na náplň, využívanost a dostupnost odlehčovacích služeb pro jedince s PAS. Pro naplnění cíle byl zvolen kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byly vytvořeny čtyři varianty polostrukturovaných rozhovorů - pro klienty s PAS, rodiče klientů, osobní asistenty respitní služby a vedoucího služeb organizace APLA Jižní Čechy, z.ú. Součástí sběru dat bylo přímé zúčastněné pozorování při pobytech konaných v prostorách Dětské psychiatrické nemocnice v Opařanech. Z výzkumného šetření vyplývá, že respitní péče pro osoby s poruchami autistického spektra je velice důležitá, podstatná a přínosná, avšak není příliš rozšířena. Funkčnost respitních pobytů je postavena na individuálním, rovnocenném a empatickém přístupu, komunikaci a spolupráci mezi všemi zúčastněnými.
Mateřské prožívání výchovy dětí s poruchou autistického spektra
RYNEŠOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá mateřským prožíváním výchovy dětí s poruchou autistického spektra (dále PAS). Cílem této práce je popsat, jak matky prožívají výchovu svých dětí s PAS a zmapovat především to, na jaká úskalí při výchově narážejí, a jak vypadá život v jejich rodinách. Teoretická část se věnuje vymezení PAS, přičemž pozornost je zaměřena především na výchovu těchto dětí a její dopady na rodinu, zejména na matku. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu a opírá se o polostrukturované rozhovory se třemi matkami dětí s PAS.
Výchova dítěte s poruchou autistického spektra
Holeyšovská, Kateřina ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce pojednává o výchově dítěte s poruchou autistického spektra (PAS). Zabývá se dopadem diagnózy PAS na výchovu, ale seznamuje čtenáře také se základními principy práce, které se při výchově dětí s touto diagnózou využívají. V literárně-přehledové části je vymezeno současné pojetí PAS. Jsou v ní popsány funkční oslabení v oblastech komunikace, sociální interakce, představivosti a dopad těchto obtíží na výchovu. Dále jsou představeny principy individualizace, strukturalizace, vizualizace a motivace, které hrají ve výchově dítěte s PAS důležitou roli. V druhé části bakalářské práce je navržen kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na rozdíly v procesu přijetí diagnózy, vnímání dopadu diagnózy na vztahy v rodině a odlišnosti v užívaných výchovných principech u otců a matek dítěte s PAS. Na základě navrhovaného výzkumu by mohly být vytvořeny hypotézy sloužící jako podklad pro další výzkumy v této oblasti.
Komentovaný překlad: Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija
Schindlerová, Alena ; Obdržálková, Vanda (vedoucí práce) ; Králová, Jana (oponent)
Tato práce se skládá ze dvou částí: praktické a teoretické. Praktickou část tvoří překlad úvodu a tří následujících kapitol z příručky pro rodiče autistického dítěte Un niño con autismo en la familia, Guía básica para familias que han recibido un diagnóstico de autismo para su hijo o hija, která byla publikována Univerzitním institutem pro společenskou integraci INICO. Příručka se věnuje problematice vnitřního přijetí diagnózy a podává základní informace a PAS. Překlad probíhal ze španělštiny do češtiny. Teoretická část obsahuje komentář překladu, v němž jsou na základě překladatelské analýzy originálu diskutovány aplikované překladatelské postupy, problémy, které se při překladu vyskytly, a jejich řešení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Chrapková, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...
Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Chrapková, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
NÁZEV: Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu u dítěte s autismem. AUTOR: Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím aplikované behaviorální analýzy (ABA) při tvorbě individuálního vzdělávacího planu (IVP) u dítěte s autismem. Pokouší se také přinést ucelenější pohled na intervenci ABA, která osobám s poruchami autistického spektra (PAS) nabízí další možnost výchovně-vzdělávacího procesu. Obsah práce je členěn do čtyř částí. V první kapitole jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a jejich klasifikace. Jsou zde popsány možnosti vzdělávaní osob s PAS a také strategie tvorby individuálního vzdělávacího plánu. Druhá kapitola seznamuje s historií a vývojem aplikované behaviorální analýzy a specifickým přístupem Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Pro komplexní pohled na intervenci VB-ABA je do teoretické části zahrnut nástin struktury a organizace programu, vymezení terminologie a stručný přehled metod učení. Poslední kapitola je zaměřena na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část seznamuje se strategií tvorby IVP a edukačně hodnotícím profilem...
Konektom u poruch autistického spektra
Hrašková, Markéta ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato teoretická práce se zabývá poruchami autistického spektra (PAS) ve vztahu k výzkumu mozkového konektomu. PAS patří mezi neurovývojové syndromy a jsou definovány deficity v oblasti komunikačních dovedností, sociální interakce a stereotypního chování. Prevalence PAS stoupá, etiopatogeneze PAS je velmi pravděpodobně multifaktoriální. Kvalitní diferenciálně-diagnostické postupy jsou v rámci syndromu PAS obtížně realizovatelné při absenci objektivních biologických markerů. Pro psychiatrii, včetně problematiky ASD, je příslibem lepších diagnosticko-terapeutických možností masivní rozvoj neurověd, včetně výzkumu mozkového konektomu. Novým biologickým markerem v psychiatrické diagnostice a terapii by mohl být konektomový profil jedince. Mozkový konektom představuje síť všech nervových spojení v mozku, jehož zmapování napříč věkovými kategoriemi, ve zdraví i v nemoci, je cílem Projektu lidského konektomu (Human Connectome Project, HCP). Neurobiologický výzkum v oblastech paměti a učení na mikrokonektomové úrovni potvrzuje zásadní roli environmentálního působení v kompenzaci behaviorální symptomatiky PAS. Mezi efektivní terapie PAS patří aplikovaná behaviorální analýza (ABA). ABA pracuje intenzivně a individualizovaně s konkrétním behaviorálním profilem každého jedince. Ke změně chování využívá ABA...
Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika
Šťastná, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 2018 Kateřina Šťastná Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika Applied behavior analysis in a child with ASD - case report Kateřina Šťastná Vedoucí práce: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání 2018 ANOTACE Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra, zejména jejich hlavními projevy, dále uvozuje jednu z možných intervencí, aplikovanou behaviorální analýzu, se zaměřením na verbální chování, kde výrazná část je věnována mandům. Praktická část přináší kazuistiku chlapce podpořeného aplikovanou behaviorální analýzou a osobní zkušenost autorky práce s výše zmíněnou intervencí. Cílem práce je přinést do českého prostředí ucelené informace o učení mandů u dětí s PAS. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra (PAS), intervence, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování, mandy, učení mandů

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.